تبلیغات
Mahan Air - حادثه ایرباس ماهان در فرودگاه امام

حادثه ایرباس ماهان در فرودگاه امام

دوشنبه 12 بهمن 1388 05:46 ب.ظ

نویسنده : بهزاد مهدی نژاد
حادثه ایرباس ماهان در فرودگاه امام

 یک فروند ارباس 310 ماهان هنگام تقرب و فرود در باند 11 فرودگاه حضرت امام با آنتهای دستگاه ILS و چراغ های اپرچ واقع در ابتدای باند 11 برخورد کرده و این سیستمها را از بین برده است.

لحظاتی بعد ، هنگام نشستن ، چرخ هواپیما هم ترکیده است.

کاپیتان پرواز منکر برخورد با آنتن و چراغها شده اما بدنه آسیب دیده هواپیما موید این حادثه و خطای خلبان است.

ILS جدید فرودگاه حضرت امام بزودی افتتاح میشود.

سیستم فرود خودکار ( ILS ) باند 29 فرودگاه حضرت امام بعلت آسیب دیدن آنتن لوکالایزر در اثر حادثه شب گذشته ، غیر عملیاتی اعلام شد.

سه چرخ از 4 چرخ سمت راست هواپیما دچار ترکیدگی شده و در اثر اصابت تکه های لاستیک و همچنین سنگ(!) به زیر بال ها و قسمتی از بدنه دچار فرورفتگی و سوراخ های ریز شده است
ظاهرا" فلپهای این هواپیما مشکل داشته و در نزدیکی باند ، ارتفاع بصورت ناگهانی کم شده و منجر به برخورد با آنتن و فرود با ضربه شدید ( Hard Landing ) شده است .

این دومین حادثه خسارتی برای ارباس F-OJHH است.

حادثه اول در ساعت 2 و 15 دقیقه بامداد در 29 چپ مهرآباد رخ داد.

پرواز بانکوک - مهرآباد که هدایت و فرود آن بعهده کمک خلبان بوده پس از فرود به سمت چپ منحرف و از باند خارج میشود در این حادثه بدنه و موتورهای ارباس 310 ماهان آسیب جدی می بینند.

پس از بررسی جعبه های سیاه مشخص شد که معکوس کننده موتور شماره 2 ( سمت راست ) غیر فعال بوده لذا حفظ تعادل هواپیما باید دقیقا" انجام میشده.
کمک خلبان معکوس کننده موتور شماره یک را در حالت حداکثر قرار داده ، زمانیکه سرعت هواپیما به 80 نات تقلیل یافته ، کمک خلبان ، معکوس کننده موتور یک را در حالت متوسط و اهرم قدرت موتور شماره 2 را از حالت حداقل خارج و روی 55 درجه قرار میدهد . معکوس کننده موتور شماره 2 که بعلت اشکال فنی غیرفعال بوده ، فعال میشود.
برای جلوگیری از بروز مشکل ، کاپیتان مداخله میکند و اهرم قدرت موتور شماره 2 را در حالت حداقل تنظیم کرده و معکوس کننده موتور سمت چپ را کاملا" افزایش میدهد اما این اقدام کارساز نبوده و بعلت عدم تعادل قدرت بین دو موتور ، نیروی پیچشی وارده موجب خروج هواپیما با سرعت 40 نات از حاشیه باند میشود.

بابررسی و استخراج اطلاعات موجود در FDR (نوار اطلاعات پرواز) و CVR (نوار مكالمات) هواپیمای ایرباس 310 هواپیمایی ماهان مشخص شد كه خطای انسانی (اشتباه خلبان) موجب بروز این سانحه شده است.



 
 



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: دوشنبه 12 بهمن 1388 05:52 ب.ظ